Tuesday, September 30, 2008

Bebas..Merdeka!

Nampaknya Ramadhan yang mulia dah pun hampir melabuhkan tirainya.. Rasanya baru seminggu lepas bertemu ia, dan sekarang ia dah nak pergi..
Kedatangan Syawal ini bakal membawa seribu satu erti kebebasan, kemerdekaan kepada segenap makhluk di cakerawala ini..

1) Pada kita, Syawal adalah yaumun A'zim & aidil Karim. Hari yang begitu agung berupa perayaan yang mulia, dianugerahkan istimewa oleh Allah kepada umat Muhammad s.a.w. Hari yang diharamkan kita berpuasa dan kita bebas melakukan perkara-perkara yang diharamkan, untuk sebulan lepas.

2) Berita arus perdana hari ni melaporkan anak-anak kapal MISC yang menjadi tawanan lanun Somalia sudah bebas. Betapa agung dan hebatnya perancangan Allah memberi hadiah AidilFitri kepada rakyat Malaysia. Kita tidak tahu apa yang terjadi di atas kapal selama lebih sebulan mereka ditahan, apa yang dirunding, apa yang dimakan, bagaimana, apa, kenapa... Siapa tahu mungkin ada di kalangan warga Somalia yang menjadi lanun itu pernah mendapat layanan istimewa tentera Malaysia ketika operasi Malbatt PBB dahulu.. Zaman Farah Aidit, ingat tak? Terasa tak sampai hati dan termakan budi, lalu dibebaskan anak kapal Malaysia..Entah-entah tak payah bayar pun..

3) Paling penting dan perlu diberi perhatian, makhluk-makhluk Allah yang ditambat & dipenjara sepanjang Ramadhan pun dah bebas!

No comments:

Post a Comment