Sunday, March 15, 2009

Lawatan Sambil Belajar

Tidak perlu memeningkan kepala untuk memahami bagaimana stimulus package dapat membantu rakyat dalam kegawatan ekonomi yang paling dahsyat dalam milenia ini. Dalam diam tak diam, otak aku ini sempat juga mengingat subjek Mikroekonomi yang diajar dulu tatkala dunia sekarang memerlukan pelbagai `rangsangan ’ untuk kembali bernyawa.

Program kursus dalaman yang dianjurkan di Pulau Pinang baru-baru ini betul-betul menyedarkan aku bahawa peri pentingnya galakan untuk berbelanja dalam negeri. Mari kita menyusuri dari awal program bagaimana perbelanjaan kami mudah-mudahan dapat membantu para usahawan tempatan mengisi kantung mereka.

Pemilihan agen pelancongan sekurang-kurangnya dapat membantu mereka membantu kami melancarkan aturcara program. 2-3 orang staf mereka pun sentiasa bersenyuman manis melayan karenah kami segerombolan. Hotel yang dipilih di tepi pantai Batu Feringghi pun memberikan pengalaman yang menarik bagi kami. Daripada bell-boy, receptionist, chef sehinggalah kepada operator aktiviti horse riding, tentu senang hati apabila poket `masyuk’. Ditambah pula apabila gerombolan kami ini bersiar-siar bersama keluarga masing-masing. Maka singgahlah mereka untuk mengisi perut di kedai nasi kandar, mi udang ataupun char koew teow. Sebagai tanda memori, kedai cenderamata harus disinggah, menaiki kereta kabel ke Bukit Bendera ataupun menaiki feri.

Itu semua menjana ekonomi. Walaupun ianya dalam skala yang `ciput’ aku berharap mudah-mudahan Allah s.w.t menerima ibadah kami itu. Di samping bertujuan untuk menjana ekonomi, kos yang dibayar juga sebenarnya untuk membeli keseronokan, ketenangan dan kesejahteraan kepada kakitangan kami dan mereka yang terlibat dengan akitiviti ekonomi bukan mega ini. Harapan aku, sesiapa yang mendapat sesuatu yang `mega’, sebarluaskanlah ia agar rahmatnya turut dirasai oleh khalayak ramai. Amin.















No comments:

Post a Comment