Friday, March 20, 2009

Kuasa pengiklanan dalam perniagaan

Masih cerita mengenai Penang. Orang Penang lah katakan. Penang ni pernah diberi gelaran `syurga makanan' Malaysia, tidak tahu statusnya sekarang. Masih `syurga makanan' atau sebaliknya.

Alhamdulillah kerana makananlah agaknya, anak saudaraku yang terkini Uwais semakin `bersemangat' tubuhnya tidak sepadan usianya. Muhammad Uwais Qarni bin Mohd. Hafiz, anak Mah, kalau kelaparan seluruh isi rumah boleh mendengar `isyaratnya'.


Berbalik kepada cerita tentang `syurga makanan' Malaysia. Semasa dalam perjalanan pulang ke KL, sempat kami singgah untuk pekena Char Koew Teow di Sungai Dua. Boleh tahan sedapnya, tetapi yang lebih menarik perhatian kami ialah signboard nya. Moga ia menjadi panduan kepada semua pengusaha makanan, kedai runcit, kedai dobi dan sebagainya agar tidak memandang enteng kepada kuasa signboard.

Muslim yang sejati sentiasa memikirkan makan-minum yang menjadi darah dagingnya. Ini memberi ruang kepada pengusaha Muslim yang prihatin agar untuk menghebah, mengiklan dan memberitahu kepada semua pelanggan tidak kira Muslim ataupun non-Muslim, bahawa kedainya bukan setakat menyediakan makanan halal tetapi juga baik. Halalan Thoiyyiba.


Oleh itu, gunakan kelebihan yang ada pada marketing tools. Sama ada flyers, banner, signboard, brochure, newsletter, iklan radio, iklan TV, internet, cakap mulut, gossip dan sebagainya. Hebahkan kelebihan perusahaan kita, walaupun kita menyangkakan semua orang tahu, tetapi tidak semua orang tahu. Kita menyangkakan kedai XYZ membuang isi dan kepala ikan bilis dalam sajian nasi lemaknya, tetapi siapa tahu rupanya tidak!

10 comments:

  1. weh! aku dpt brita char koew teow sg. dua nk amek hang jadi duta kdai depa..duta basuh teloq ayam..sbb hang promote kdai depa masok blog.. haha

    ReplyDelete
  2. satu usha yang baik dr anda,kulu filardhi halalan toyyiba..smoga usha yg dilakukan sbgai ibadah disisi Allah azza wajalla.

    ReplyDelete
  3. Ur marketing knowledge still goods...x sia2 lecture kite curahkan ilmu..Keep up ur good job...well done my fren.

    ReplyDelete