Monday, December 15, 2008

Arahan Dari Istana

Sebenarnya suasana di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya sudah lama memikat hatiku. Tetapi yang lebih menarik minat aku ialah persekitaran kawasan kediaman di situ berbanding Pusat Pentadbiran itu sendiri. Banyak nilai sentimental berlegar di situ selain terletaknya rumah mertuaku dan cawangan tempat kerjaku.

Bagiku menghirup udara di persekitaran tasik dekat Masjid Putra sungguh menenangkan. Atau jalan-jalan sambil berbasikal di Taman Botani sungguh menyihatkan. Atau ambil-ambil angin di puncak Menara Tinjau sungguh menyenangkan mata memandang. Alah, jalan-jalan menyusuri jalan ke Surau Presint 11 pun sudah melegakan.

Begitulah persekitaran yang diwujudkan oleh kerajaan persekutuan untuk pekerja-pekerjanya atau juga disebut government servant. Hamba kerajaan. Selesa, indah dan nyaman semata untuk mengabdikan ketaatan kepada kerajaan.

Bagaimana pula ketaatan kita kepada Raja segala Raja? Yang menduduki kerajaan di atas segala kerajaan, kuasa segala kuasa, hakim segala hakim dan takhta segala takhta. Dia yang menduduki 'Arasy di atas KursiNya di IstanaNya yang menakluk segala-galanya.

Bersamalah kita patuh kepada arahan dari Istana, sebagai hamba, kita kena buat kerja.




No comments:

Post a Comment