Monday, October 27, 2008

Bila orang utan di hutan disusukan..

Segala puji bagi Allah, Dia yang menciptakan alam agar menjadi petunjuk bagi mereka yang berfikir. CiptaanNya Yang Maha Hebat meluas sehingga ke bintang yang sebesar-besarnya di angkasaraya yang tiada batasnya, jua meneroka jauh sekecil plankton yang ditelan ikan bilis di dasar lautan.

Sekali-sekala terasa sungguh keagunganNya bila mata sendiri yang melihat orang-orang utan yang memang tinggal di hutan dibela dan dipelihara oleh `orang-orang kampung dan taman' dan telinga sendiri yang mendengar kicauan burung di kaki langit. Terima kasih kepadaNya, dengan keizinanNya kami tiba di Bukit Merah untuk berkursus dan menikmati keindahan alam.

Rasanya di sinilah pertama kali kami melihat segolongan anak-anak muda (manusia) dengan penuh dedikasi menjaga, memelihara dan menyusu anak-anak muda (orang utan). Terdetik di hati aku waktu itu, inilah salah satu contoh peranan khalifatullah fil Ardh. Khalifah Allah di muka Bumi ini yang berperanan mengurus dan mentadbir alam ciptaanNya, peranan yang disanggah hebat oleh Iblis dan dipersoal oleh Malaikat tatkala ditauliah kepada Adam a.s dahulu kala.

Akal fikiran yang dikurniaNya dituntut agar kita mencari ilmu untuk mentadbir Bumi ini. Alam sekitar jangan dicemari, jangan dinodai agar ekosistem Bumi tidak terjejas. Kalau gaya hidupnya sudah menyebabkan global warming, cepat-cepat bertindak berkempen dan launglah sedunia, tolong jaga Bumi kita. Kalau gaya hidupnya sudah menyebabkan orang utan kepupusan, cepat-cepatlah memulihara mereka. Mereka pun ada sumbangan dalam kitaran ekosistem di Bumi yang dikongsi ini.

Tetapi jenuh juga akal hendak meleraikan kekusutan, menjustifikasikan pilihan. Hutan dikorban untuk membina rumah bagi orang-orang kampung dan orang-orang taman, manakala orang-orang utan terpaksa pula disusukan.. Hebat perancanganNya yang Maha Adil dan Maha Pakar.







No comments:

Post a Comment